Hayvansal kaynaklı yağlar "doymuş yağ", bitkisel kökenli yağlar ise "doymamış yağ" olarak adlandırılır.

Hayvansal kaynaklı yağlar ve bitkisel besinlerden hindistan cevizi yağı doymuş yağlar açısından zengindir. Oda sıcaklığında katı halde bulunurlar.

Bitkisel kaynaklı olan doymamış yağlar, oda sıcaklığında sıvı halde bulunurlar. Doymamış yağlar; tekli ve çoklu yağlar olarak ikiye ayrılırlar.

Tekli doymamış yağ asitleri, yağ asidi zincirinde sadece bir doymamış yağ asidi bulunan yağ çeşitleridir. Bilimsel araştırmalar; tekli doymamış yağ asitlerinin, kötü kolesterolü düşürüp, iyi kolesterolü artırdığını ve bunun da kalp sağlığına yararlı olduğunu göstermektedir. Zeytinyağı, kanola yağı, fındık yağının yanı sıra kuruyemişler, avokado gibi besinler de tekli doymamış yağ asitleri açısından zengindir. Oda sıcaklığında sıvı halde iken, buzdolabına konulduğunda katılaşırlar.

Çoklu doymamış yağ asitleri, yağ asidi zincirinde birden fazla doymamış bağ taşıyan yağlardır. Bu yağlar, kolesterol seviyesini düşürmek için gereklidir. Ayrıca beyin sağlığına yararlı ve hücre yenileyen Omega-3 ve Omega-6 gibi yağ asitleri açısından da zengindir. Ayçiçeği yağı, mısır yağının yanı sıra ceviz, ay çekirdeği, kabak çekirdeği ve yağlı balıklar çoklu doymamış yağ asidi içerikleri yüksek besinlerdir. Oda sıcaklığında sıvı halde veya yumuşak formda bulunurlar.

Dünya Sağlık Örgütü (WHO); günlük beslenmede yağların en fazla 1/3'ünün doymuş yağlardan, 2/3'ünün de doymamış yağlardan (tekli ve çoklu) oluşmasını önermektedir. Aynı şekilde Sağlık Bakanlığımızın Türkiye Beslenme Rehberi'ne göre de günlük enerjinin %30'unun yağlardan gelmesi gerektiği, bunun da en fazla üçte birinin doymuş yağlardan gelebileceği belirtilmektedir.

ORKİDE'YE HOŞ GELDİNİZ!

İlgi alanınıza özel içeriklerimizi keşfetmek için lütfen seçim yapınız...